Co to jest SEO i dlaczego jest ważne dla bloga?

0 Flares Twitter 0 Facebook 0 Google+ 0 Email -- Pin It Share 0 Filament.io Made with Flare More Info'> 0 Flares ×

SEO – pojęcie, które obiło się o uszy każdemu internaucie. Aktualnie nie wystarczy tylko wiedzieć, co to właściwie jest, ale trzeba też nauczyć się korzystania z ogólnodostępnych narzędzi SEO. Dzięki nim możecie pozyskać więcej ruchu z Google’a, a przecież o to chodzi, prawda? :)

 

Co to jest SEO?

SEO, czyli search engine optimization to optymalizacja stron www pod kątem wyszukiwarek internetowych. Najprościej mówiąc – każdy z nas chce, aby jego witryna wyświetlała się jak najwyżej w wynikach wyszukiwania dla danych słów i fraz kluczowych. Przykład – prowadzisz bloga kulinarnego o przepisach dietetycznych. Optymalizacja SEO będzie więc polegała na tym, aby Twój blog pojawiał się jak najwyżej w wynikach wyszukiwania po wpisaniu fraz: „blog dietetyczny”, „dietetyczne potrawy”, „przepisy na dietetyczne ciasta”, itd. Dlaczego to takie ważne? Im wyżej uplasuje się Twoja witryna, tym większe szanse, na ruch z Google’a. Mało kto bowiem szukając informacji przez wyszukiwarkę dociera dalej niż dwie pierwsze strony wyników.

 

Jak działa optymalizacja SEO?
Na początek trzeba zrozumieć jak działa sama wyszukiwarka. Otóż specjalne narzędzia, w które jest wyposażona, sprawdzają odnośniki znajdujące się na stronach internetowych. Witryny, do których nie prowadzą żadne linki, nie wyskakują w indeksie wyszukiwarki. Optymalizacja zatem prowadzi do tego, aby jak najwięcej linków znalazło się w indeksie Google, dzięki czemu znalezienie Twojego bloga będzie znacznie łatwiejsze dla internautów. Ale to nie wszystko – same linki nie wystarczą. Pusta strona, do której prowadzi setka linków nie wróży sukcesu – ważne też, aby zadbać o rozbudowaną i wartościową treść (content is king – pamiętacie? :) ), która automatycznie przyciągnie więcej internautów. Jak to działa na Blog.pl? Po prostu – trzeba tworzyć treści wartościowe dla użytkowników, napisane w taki sposób, aby dało się je łatwo wyszukać w Google.

 

Czym są słowa/frazy kluczowe?
Słowa kluczowe, czyli keywords, to najczęściej sztywny zestaw znaków (słów), które mają wspomagać proces wyszukiwania informacji. Czyli – to są te słowa, które użytkownik wpisuje w wyszukiwarkę, kiedy chce coś konkretnego znaleźć. Wykorzystywanie ich w swoich tekstach – czy to na blogu, czy to stronie www, sprawia, że Twoja witryna pojawia się w danych wynikach wyszukiwania. Oto kilka rad dotyczących słów kluczowych:

  • Skąd brać słowa kluczowe?
    Najprościej jest po prostu zastanowić się, na jakie pytania odpowiada nasz tekst i wpisać je w Google. Jeśli po wpisaniu (bez wyszukiwania) pojawią się podpowiedzi dotyczące frazy – oznacza to, że funkcjonuje ona w Google, a dodatkowo jest dość często wyszukiwana. Warto to sprawdzać w trybie incognito (wtedy Google nie podpowie nam naszych własnych, wyszukiwanych wcześniej fraz).
  • Jak używać słów kluczowych?
    Są dwie szkoły – pierwsza mówi o tym, aby danej frazy nie odmieniać. Jednak jeśli wykorzystamy taką frazę kilkakrotnie, może ona wyglądać sztucznie. Dlatego warto ją nieco odmienić, aby wyglądała w tekście naturalnie. Google na szczęście cały czas dopracowuje swoje narzędzia, dzięki czemu nawet odmienione formy frazy pozwalają na wysokie pozycjonowanie bloga czy witryny.
  • Jak sprawdzić, że dana fraza jest popularna?
    Wystarczy skorzystać z Google Trends i wpisać w polu wyszukiwania nasze słowa kluczowe. Po chwili wyświetli nam się wynik ukazujący, czy są one popularne, jakie miały tendencje oraz prognozy. To bardzo proste narzędzie, dzięki któremu możemy znaleźć tematy do nowych postów!

 

Oto kilka podstawowych SEO zasad :)
  • Fraza kluczowa w tytule – Użytkownik chętniej kliknie w tekst zatytułowany: „Jak fotografować psa?” niż „Fotki mojego Azorka”. Nawet, jeśli w dalszej części faktycznie to będą zdjęcia Azorka :)
  • Wstęp (lead) jest bardzo ważny – to jest zajawka dalszej części artykułu i w nim powinieneś zamieścić najważniejsze informacje oraz powtórzyć główną frazę z tytułu, czyli „jak fotografować psa”.
  • Słowa kluczowe umieść również w treści notki – pamiętaj, by tekst nie brzmiał przez to sztucznie!
  • Stosuj śródtytuły i wypunktowane listy w artykułach, np. tak jak tu: 
    http://mikolaj.blog.pl/2015/05/07/niewolnictwo/ 
  • Linkuj w treści notek do innych swoich wpisów, np.
1
  • Zamiast opublikować jeden długi artykuł na 5 stron A4, podziel go na 2-3 krótsze artykuły – wskazane jest, by każdy z tych artykułów był tytułowany na inną frazę.

 

SEO narzędzia w Blog.pl

Blog.pl to platforma, która dostarcza Ci wielu różnych narzędzi SEO, pozwalających na to, aby Twój blog znalazł się wysoko w wynikach wyszukiwania Google. Oto z czego warto skorzystać:

  • Weryfikacja witryny Google – wystarczy, że wejdziesz w Kokpicie w Ustawienia, a potem klikniesz w Weryfikację witryny Google.

Google1

Dalej trzeba się zalogować w Narzędziach Google dla Webmasterów, skopiować treść weryfikującego taga HTML do odpowiedniego pola pokazanego poniżej. To wszystko :)

  • Wtyczka All in One SEO – znajdziesz ją w Kokpicie po prawej stronie. Dba ona o SEO dla całej witryny (bloga). Tutaj wypełniasz „Tytuł strony głównej” – dobrze, aby znalazły się tu słowa kluczowe, po których można trafić do Twojego bloga, a całość zmieściła się w 60 znakach. Jak to powinno wyglądać? Przykładowo tak: „Blog kulinarny – przepisy na dietetyczne potrawy”. Dalej masz opis, który powinien się składać z maksymalnie 160 znaków. To wizytówka Twojego bloga, dlatego powinien być napisany zgrabnie i z pomysłem z użyciem słów kluczowych. Tyle wystarczy, jeśli jednak masz ochotę – pokuś się o uzupełnienie lub zaznaczenie pozostałych opcji.

Opis wyświetli Google! Dopracuj go, bo to on wyświetli się w wynikach wyszukiwania!

1

  • All in One SEO Pack – czyli pole, które należy uzupełniać przy edycji swojego wpisu na blogu (na dole).  Jej zadaniem jest optymalizacja danego wpisu pod kątem SEO. Należy tam umieścić alternatywny tytuł dla swojej notki ze słowami kluczowymi, krótki opis i tagi. 

 

1

Tego nigdy nie rób!

  • Nie kopiuj tekstów z innych blogów i stron internetowych! 
    Wiadomo, że nie wszystko musisz wiedzieć czy wymyślać sam. Jednak postaw się w sytuacji czytelnika – czy chciałbyś trafić na kilka lub kilkanaście stron z dokładnie tym samym tekstem? No właśnie :) Dlatego zamiast korzystać z ctrl+c i ctrl+v stwórz swój własny tekst na bazie źródeł. A jeśli cytujesz – nie zapomnij podać, kto jest autorem lub wstaw link!
  • Nie upychaj zbyt wielu słów kluczowych
    Kilka, umieszczonych w strategicznych miejscach (tytuł, lead, treść) naprawdę wystarczy. Zbyt duża ilość wygląda sztucznie!
  • Nie pisz notek tylko i wyłącznie pod SEO
    SEO jest ważne, ale bez przesady :) Tworzenie treści tylko pod wyszukiwarki sprawi, że całość zacznie wyglądać sztucznie, a czytelnicy zamiast częściej wchodzić na bloga, zaczną go unikać!

 

Więcej na temat tego, jak prowadzić bloga, by był on lepiej widoczny w wyszukiwarkach, znajdziesz w wykładzie Grzegorza Strzelca, eksperta SEO w Onecie. Wykład dostępny jest tutaj:
http://goo.gl/8Sx0g

Dbaj o SEO swojego bloga :)

Pytania, wątpliwości? Piszcie jak zwykle na pomoc@blog.pl.

17 comments on “Co to jest SEO i dlaczego jest ważne dla bloga?

  1. dzisiaj SEO jest ważne nie tylko dla bloga, jest bardzo ważne dla każdej witryny, sklepu internetowego, który chce zaistnieć w sieci.

  2. jest takie powiedzenie, że jak nie ma Cię na pierwszej stronie w Google, to nie istniejesz.
    tak więc poprawnie zoptymalizowana strona to klucz do sukcesu :)

  3. Co oznacza „Skopiuj treść weryfikującego taga HTML do poniższego pola.”? To znaczy, że muszę skpiować linka? Nie rozumiem tej rady. Pomocy :)

  4. Nie tylko Blog, zwykła stronka z szablonu to wyzwanie dla znawców SEO, by zaczęła się piąć w górę. Coraz trudniej zwykłemu amatorowi podążać za naszymi przyjaciółmi od Googla.

  5. Proste wprowadzenie do tematu, na pewno zachęci tych, którzy jeszcze za SEO się nie wzięli. Warto by było zaznaczyć, że to dopiero początek. Później trzeba rozszerzyć wiedzę i zastosować także nowe narzędzia np. Google Analytics. Nie czepiam się, bo tytuł mówi sam za siebie i jest apel „dbaj o bloga”, tylko o mały włos, a nie przegapiłam filmu. Może zareagowałam zbyt automatycznie, słowo wykład i długość filmu, to wymaga zorganizowania sobie więcej czasu i pożałowałam, że nie ma zwiastuna, co konkretnie na tym filmie zobaczę. Filmu nie kojarzę, albo nie znam, albo nie pamiętam, więc wrócę do niego jutro, w końcu SEO daje ogromne możliwości tylko wiele osób lekceważy.

  6. nie mogę zweryfikować witryny Google. Robię wszystko wg instrukcji. Kopiuję ten kod do tego pola, później sprawdzam, strona się otwiera normalnie, ale jak naciskam weryfikację to pisze na czerwono że się nie udało. Nie mogę zastosować tych alternatywnych metod weryfikacji, bo nie da się edytować kodu. Co mam robić?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *